
Blender to darmowe i otwarte oprogramowanie do tworzenia grafiki 3D. Możesz używać go do modelowania, teksturowania, animacji, montażu wideo, tworzenia gier i efektów specjalnych. Blender ma niekonwencjonalny interfejs użytkownika, który jest w pełni konfigurowalny. Blender współpracuje z wieloma systemami operacyjnymi, takimi jak Windows, Linux i Mac OS. Blender jest rozwijany przez społeczność programistów i artystów, którzy udostępniają swój kod źródłowy na licencji GNU GPL.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Blenderze, możesz odwiedzić jego oficjalną stronę . Możesz też zapoznać się z niektórymi referencjami, które pokazują, jak Blender jest używany w profesjonalnych projektach. Oto kilka przykładów:
- Big Buck Bunny – krótkometrażowy film animowany stworzony w Blenderze przez Blender Institute.
- [Sintel] – kolejny film animowany z Blender Institute, opowiadający historię dziewczyny poszukującej swojego smoka.
- [Tears of Steel] – film science-fiction z efektami specjalnymi wykonanymi w Blenderze.
- [Cosmos Laundromat] – pierwszy odcinek serii filmowej o owcy, która pragnie uciec z nudnej rzeczywistości.
- [Agent 327: Operation Barbershop] – film z gatunku szpiegowskiego, inspirowany komiksem Martina Lodewijka.
Wymagania sprzętowe
Minimum
- 64-bitowy czterordzeniowy procesor z obsługą SSE4.2
- 8 GB pamięci RAM
- Wyświetlacz Full HD 1920×1080
- Mysz, gładzik lub pióro + tablet
- Karta graficzna VRAM o pojemności 2 GB obsługująca OpenGL 4.3
Zalecane
- 64-bitowy ośmiordzeniowy procesor
- 32 GB pamięci RAM
- Wyświetlacz 2560×1440
- Mysz z trzema przyciskami lub pióro + tablet
- Karta graficzna 8 GB VRAM
Niektóre z głównych funkcji programu Blender to:
- Wprowadzenie do interfejsu i podstawowych funkcji Blendera. Poznasz różne tryby pracy, sposoby personalizacji przestrzeni roboczej i narzędzia do modelowania prostych obiektów.
- Tryb edycji i podstawowe techniki modelowania. Nauczysz się edytować kształty 3D, używać krzywych Béziera, dodawać modyfikatory i materiały do swoich modeli.
- Modelowanie zaawansowane i praktyczne projekty. Przećwiczysz modelowanie różnych obiektów, takich jak naczynia, opony, nóż, meble, twarz i smartfon. Dowiesz się też, jak oświetlać i renderować swoje sceny.
- Podstawy animacji i tworzenie spotu reklamowego. Wykorzystasz swój model smartfona, aby stworzyć sekwencję animowaną, a następnie zmontujesz ją w programie Adobe After Effects.
- Dynamika bryły sztywnej. Zaawansowany silnik fizyki umożliwiający tworzenie realistycznych symulacji.
- Rendering z wykorzystaniem raytracingu, obsługa raytracera YafRay (do wersji 2.48) i innych zewnętrznych silników renderujących.
- Obsługa skryptów Pythona, za pomocą których można dodać nowe narzędzia edycji i funkcjonalności.
- BMesh- system pozwalający na tworzenie i edycję ścian o bardzo skomplikowanej budowie- np. o kilkunastu krawędziach.