Nowości w 3ds Max 2025

Nowości w 3ds Max 2025: Szczegółowe Omówienie Kluczowych Aktualizacji dla Artystów 3D

Co nowego w Autodesk 3ds Max 2025.3? Szczegółowy przegląd aktualizacji

Najnowsza wersja Autodesk 3ds Max, oznaczona numerem 2025.3, jest już dostępna dla subskrybentów za pośrednictwem ich kont Autodesk.1 Ta iteracyjna aktualizacja koncentruje się na znaczących ulepszeniach wydajności, naprawie błędów w narzędziach animacji, wprowadzeniu nowego standardu materiałów oraz poprawie interoperacyjności z innymi aplikacjami.2 W tym szczegółowym przeglądzie przyjrzymy się bliżej kluczowym zmianom, które wpłyną na codzienną pracę użytkowników, w tym ulepszeniom modyfikatorów, narzędzi animacji, systemu materiałów OpenPBR, wtyczki USD oraz możliwościom renderowania w Arnoldzie.1

Fakt, że w cyklu 2025 pojawiły się już kilka aktualizacji, świadczy o zmianie w kierunku bardziej iteracyjnego procesu rozwoju. Dzięki temu użytkownicy mogą szybciej korzystać z nowych funkcji i poprawek, zamiast czekać na duże, coroczne wydanie. Taka strategia może również prowadzić do szybszych pętli informacji zwrotnej i sprawniejszego reagowania na uwagi użytkowników.5 Aktualizacja 2025.3 wydaje się łączyć wprowadzanie nowych funkcji z rozwiązywaniem istniejących problemów, co wskazuje na zrównoważone podejście do rozwoju oprogramowania.4 Opis wersji 2025.3, która zawiera zarówno ulepszenia wydajności (co można traktować jako nowe funkcje), jak i poprawki błędów, sugeruje, że Autodesk dąży zarówno do innowacji, jak i do bardziej dopracowanego środowiska pracy użytkownika.

Wydajność przede wszystkim: Ulepszenia modyfikatorów

Modyfikator Array doczekał się znaczącego przyspieszenia, osiągając nawet do 250% wzrostu prędkości w porównaniu do poprzednich wersji. Niektóre źródła podają, że w porównaniu do wersji 2025.1, wzrost ten może wynosić od 50% do 210%.1 Warto zaznaczyć, że faktyczny wzrost wydajności może się różnić w zależności od złożoności konkretnej tablicy.2 Rozbieżność w raportowanym wzroście prędkości dla modyfikatora Array (250% vs. 50-210%) może wynikać z różnych scenariuszy testowych lub odmiennej złożoności testowanych tablic.2 Ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi tej zmienności. Wyższy procent może reprezentować idealny scenariusz z określonymi typami tablic, podczas gdy niższy zakres może być bardziej reprezentatywny dla typowego użytkowania. Pomaga to użytkownikom w realistycznym oszacowaniu oczekiwanych rezultatów.

Znacząco poprawiono również wydajność modyfikatora Boolean, szczególnie w przypadku ustawienia na VDB volume. Przetwarzanie w tym trybie jest teraz od 20% do 50% szybsze niż wcześniej, prawdopodobnie w porównaniu do wersji 2025.1.2 Te ulepszenia bezpośrednio przekładają się na skrócenie czasu iteracji i bardziej efektywną pracę z złożonymi modelami, co znacząco podnosi komfort pracy artystów 3D.3 Skupienie się na ulepszeniu podstawowych narzędzi modelowania, takich jak Array i Boolean, sugeruje, że Autodesk priorytetowo traktuje kluczowe przepływy pracy i eliminuje wąskie gardła wydajności, które bezpośrednio wpływają na codzienną pracę artystów.6 Operacje tablicowe i boolowskie są powszechnie używane w modelowaniu 3D. Poprawa ich wydajności bezpośrednio przekłada się na oszczędność czasu i zwiększenie produktywności dla szerokiego grona użytkowników. Wskazuje to na koncentrację na ulepszaniu fundamentalnych aspektów oprogramowania.

ModyfikatorPoprawa (W porównaniu do)Procentowy WzrostID Snippetów
Array ModifierPoprzednie wersjeDo 250%3
Array Modifier3ds Max 2025.150% do 210%6
Boolean Modifier (VDB Volume)Przed aktualizacją20% do 50%2

Animacja bezproblemowa: Aktualizacje CAT i Biped

Aktualizacja 2025.3 przynosi szereg poprawek i ulepszeń do narzędzi animacji CAT (Character Animation Toolkit) i Biped, odpowiadając na zgłaszane przez użytkowników problemy i sugestie.1 Rozwiązano problem z nieprawidłowym ostrzeżeniem „Unsupported controller” podczas eksportu do formatu FBX dla kontrolerów CAT i Biped.2 Wprowadzono liczne poprawki specyficzne dla CAT, w tym problemy z wyłączaniem ewaluacji rigów podczas ładowania, usuwania lub klonowania scen, usterki w CATMotion Editor związane z węzłami ścieżki i przyciąganiem śladów stóp do koliderów podłoża, poprawki dotyczące przycisków otwierających kontrolki w Track View oraz problem z pozostawianiem węzłów śladów stóp po cofnięciu klonowania.2 Naprawiono również kilka długotrwałych problemów z Bipedem, w tym kwestie związane z translacją dodatkowych kości podczas ładowania animacji FBX oraz usterki w wywołaniach MaxScript dotyczących kopiowania i wklejania.2

Szczegółowa lista poprawek błędów dla CAT i Biped wskazuje, że Autodesk wsłuchał się w opinie animatorów i aktywnie pracuje nad poprawą stabilności i użyteczności tych narzędzi animacji.4 Specyficzność poprawek (np. „pozostawianie węzłów śladów stóp”, „translacja dodatkowych kości”) sugeruje, że były to prawdopodobnie zgłaszane problemy, które powodowały frustrację animatorów. Bezpośrednie zajęcie się tymi kwestiami demonstruje reaktywność na potrzeby użytkowników i zaangażowanie w ulepszanie przepływu pracy związanego z animacją. Niemniej jednak, opinie niektórych użytkowników wskazują, że CAT nadal jest wyjątkowo zabugowany pomimo wprowadzonych poprawek.9 To wskazuje, że chociaż ulepszenia są mile widziane, mogą nadal istnieć podstawowe problemy, które wymagają rozwiązania w przyszłych aktualizacjach. Ważne jest, aby przyznać, że nawet po wprowadzeniu poprawek, niektórzy użytkownicy mogą nadal doświadczać problemów lub mieć dalsze prośby. Uwzględnienie tej perspektywy zapewnia zrównoważony obraz aktualizacji i sygnalizuje, że chociaż postęp jest czyniony, może to być proces ciągły.

Nowa era materiałów: Wprowadzenie OpenPBR

Wersja 3ds Max 2025.3 wprowadza OpenPBR, nowy otwarty standard materiałów opracowany wspólnie przez Autodesk i Adobe.1 Jego głównym celem jest poprawa kompatybilności między oprogramowaniem Autodesk i Adobe, zapewniając spójny wygląd materiałów przenoszonych między różnymi aplikacjami.2 OpenPBR został zaprojektowany jako następca Autodesk Standard Surface i Adobe Standard Material.2 Materiał OpenPBR jest dostępny w edytorach materiałów Slate i Compact.2 Jest on obsługiwany w viewportcie i będzie renderowany przy użyciu MAXtoA 5.7.5, który jest dołączony do 3ds Max 2025.3.2 OpenPBR oferuje wbudowane presety wielu fizycznie realistycznych materiałów.2 Warto zauważyć, że implementacja wsparcia dla tego nowego standardu będzie wymagała zaangażowania ze strony różnych silników renderujących.2

Wprowadzenie OpenPBR sygnalizuje krok w kierunku większej standaryzacji i interoperacyjności w przepływach pracy związanych z materiałami w różnych ekosystemach oprogramowania, potencjalnie upraszczając współpracę i udostępnianie zasobów.3 Kompatybilność materiałów zawsze stanowiła wyzwanie w grafice komputerowej. OpenPBR, będący otwartym standardem współtworzonym przez kluczowych graczy, takich jak Autodesk i Adobe, ma na celu rozwiązanie tego problemu poprzez zapewnienie ujednoliconego modelu materiałów. Może to znacząco ułatwić pracę artystom, którzy pracują z wieloma pakietami oprogramowania lub współpracują z innymi użytkownikami korzystającymi z różnych narzędzi. Twierdzenie OpenPBR o lepszej parametryzacji odbicia metali i modelowaniu połysku/matowości w porównaniu do Standard Surface 4 sugeruje poprawę w realizmie i kontroli, jaką artyści mają nad wyglądem materiałów. Jeśli OpenPBR oferuje lepsze sposoby definiowania metalicznych powierzchni i kontrolowania ich połysku i matowości, umożliwi to artystom tworzenie bardziej przekonujących i niuansowych materiałów, co przełoży się na wyższą jakość wizualną. V-Ray również dodaje obsługę materiału OpenPBR w wersji 3ds Max 2025.3.14 Fakt, że tak ważny silnik renderujący firm trzecich, jak V-Ray, szybko wdraża OpenPBR, wzmacnia jego znaczenie jako standardu branżowego. Przyniesie to dalsze korzyści użytkownikom, zapewniając szersze wsparcie i spójność w ich potokach renderowania. OpenPBR jest teraz domyślnym materiałem w 3ds Max 2026.15 Ustawienie OpenPBR jako domyślnego materiału w kolejnej głównej wersji wskazuje, że Autodesk postrzega go jako przyszłość tworzenia materiałów w 3ds Max. Zachęca to użytkowników do rozpoczęcia jego stosowania i zapewnia jego długoterminową przydatność.

Wszechświat USD rozszerza się: Aktualizacje wtyczki

Wersja 3ds Max 2025.3 zawiera zaktualizowaną wtyczkę USD do wersji 0.9, która wprowadza szereg ulepszeń.1 Umożliwiono bezpośrednią edycję właściwości primów w panelu Modify, co pozwala na inspekcję i modyfikację zasobów USD.2 Dodano nową funkcję importowania krzywych USD jako kształtów 3ds Max, co ułatwia integrację ścieżek i krzywych opartych na USD z scenami 3ds Max.2 Wprowadzono nowe tryby wyświetlania dla instancji punktowych USD: domyślny, card (box) i card (cross), oferując elastyczność w reprezentacji viewportu w celu optymalizacji wydajności.2 Dodano opcję USD do ustawień Snap, umożliwiając przyciąganie do ścian, wierzchołków i krawędzi primów siatki USD, co zwiększa precyzję pracy z geometrią USD.2

Ulepszenia wtyczki USD w 3ds Max 2025.3 znacząco poprawiają integrację formatu Universal Scene Description, ułatwiając artystom pracę z zasobami i potokami USD.3 USD staje się coraz ważniejszy w branży ze względu na wymianę scen i współpracę. Nowe funkcje w 3ds Max, takie jak bezpośrednia edycja właściwości i importowanie krzywych, usprawniają przepływ pracy dla artystów korzystających z USD, czyniąc go bardziej realną opcją dla ich projektów. Nowe tryby wyświetlania instancji punktowych prawdopodobnie mają na celu poprawę wydajności viewportu podczas pracy z dużą liczbą instancjonowanych obiektów w scenach USD.2 Instancjonowanie punktowe jest powszechną techniką optymalizacji scen z powtarzającymi się elementami. Zapewnienie różnych trybów wyświetlania (takich jak bounding boxy lub karty) pozwala artystom zachować wizualną reprezentację instancji bez obciążania wydajności związanego z wyświetlaniem pełnej geometrii, szczególnie w złożonych scenach USD. Możliwość przyciągania do komponentów primów USD bezpośrednio w viewportcie 3ds Max zwiększa precyzję składania scen podczas pracy z zasobami USD, łącząc natywną geometrię 3ds Max z importowanymi danymi USD.2 Dokładne przyciąganie jest kluczowe dla precyzyjnego umieszczania i wyrównywania obiektów w scenach 3D. Rozszerzenie funkcji przyciągania na primy USD umożliwia artystom płynną integrację zasobów USD z ich przepływami pracy w 3ds Max z takim samym poziomem kontroli, jaki mają nad natywną geometrią.

Renderowanie z mocą: Ulepszenia Arnolda

Wersja 3ds Max 2025.3 zawiera wtyczkę MAXtoA 5.7.5.0, która wprowadza szereg ulepszeń do silnika renderującego Arnold.1 Warto podkreślić obsługę nowego shadera powierzchni OpenPBR w Arnoldzie, co zapewnia spójne renderowanie materiałów między różnymi aplikacjami.2 Poprawiono renderowanie wolumetryczne, w tym dodano nowe opcje rozpraszania światła w objętościach.2 Wprowadzono obsługę OIDN (OpenImageDenoise) dla kart graficznych AMD na systemie Windows, co umożliwia szybsze i wyższej jakości odszumianie dla użytkowników z kartami AMD.1 Zaktualizowano denoiser Intel, co przekłada się na lepszą jakość odszumiania.2 Ulepszono shadery rampowe, dodając nowe tryby ramp 3D oraz opcję dodawania szumu proceduralnego.2 Dodano nowy, samoopisowy tryb heatmapy do imagera Tonemap.2 Wprowadzono ulepszenia w przepływie pracy, takie jak nowy pasek narzędzi zapewniający natychmiastowy dostęp do ważnych funkcji Arnolda oraz bezpośredni dostęp do Arnold RenderView i renderowania IPR.4

Ścisła integracja OpenPBR z Arnoldem zapewnia, że artyści korzystający z tego renderera natychmiast skorzystają z nowego standardu materiałów, promując spójność i usprawniając przepływy pracy związane z materiałami.3 Dla użytkowników, którzy polegają na Arnoldzie do renderowania, natywne wsparcie dla OpenPBR jest znaczącą zaletą. Oznacza to, że mogą zacząć korzystać z nowego standardu materiałów bez problemów z kompatybilnością, zapewniając spójne wyniki na różnych etapach ich pracy. Dodanie obsługi OIDN dla kart graficznych AMD to znaczący krok w kierunku demokratyzacji dostępu do odszumiania opartego na sztucznej inteligencji, przynosząc korzyści szerszemu gronu użytkowników niezależnie od producenta ich GPU.3 Wcześniej akcelerowane przez GPU odszumianie w Arnoldzie koncentrowało się głównie na sprzęcie NVIDIA poprzez OptiX. Rozszerzenie wsparcia OIDN na karty AMD umożliwia większej liczbie artystów wykorzystanie tej potężnej funkcji do skrócenia czasu renderowania i poprawy jakości obrazu, czyniąc ją bardziej dostępną dla szerszej bazy użytkowników. Ulepszenia renderowania wolumetrycznego i shaderów rampowych zwiększają możliwości twórcze artystów pracujących z efektami takimi jak chmury, dym i stylizowane wizualizacje w Arnoldzie.2 Renderowanie wolumetryczne jest kluczowe do tworzenia realistycznych efektów atmosferycznych, podczas gdy shadery rampowe są niezbędne do stylizowanego renderowania i efektów nie-fotorealistycznych. Ulepszenia w tych obszarach zapewniają artystom więcej narzędzi i kontroli do osiągnięcia pożądanych rezultatów wizualnych.

Poza głównymi zmianami: Drobne, ale ważne aktualizacje

Nowe API menu stworzone dla Menu Modernization w 3ds Max są teraz dostępne poprzez wrapper.NET.1 Udostępnienie API modernizacji menu poprzez.NET umożliwia programistom tworzenie potężniejszych i bardziej zintegrowanych niestandardowych rozszerzeń menu dla 3ds Max.1 Dostosowywanie menu jest ważne dla efektywności pracy. Udostępniając dostęp do nowego systemu menu poprzez.NET, Autodesk umożliwia programistom tworzenie bardziej zaawansowanych narzędzi, które mogą jeszcze bardziej dostosować interfejs 3ds Max do specyficznych potrzeb i potoków pracy.

Zintegrowano ATF 13.22 z 3ds Max 2025.3, co rozwiązuje błąd związany z importem/eksportem.1 Naprawienie błędów importu/eksportu, zwłaszcza tych związanych z podstawowymi formatami, takimi jak FBX 3, poprawia niezawodność i stabilność wymiany danych z innymi programami.2 Płynna wymiana danych jest fundamentalna w potokach produkcyjnych. Usunięcie błędów importu/eksportu zapewnia, że artyści mogą przenosić swoje zasoby między różnymi aplikacjami bez napotykania błędów lub utraty danych, co prowadzi do płynniejszej i bardziej efektywnej pracy.

Wersja 3ds Max 2025.3 zawiera Substance 3.0.4, który korzysta z silnika w wersji 9.0.0.1 Aktualizacja wtyczki Substance zapewnia kompatybilność z najnowszymi funkcjami i ulepszeniami w ekosystemie Substance, umożliwiając artystom wykorzystanie potężnych proceduralnych przepływów pracy związanych z teksturowaniem w programie 3ds Max.30 Substance jest powszechnie używanym narzędziem do tworzenia wysokiej jakości tekstur. Utrzymanie aktualności wtyczki 3ds Max zapewnia artystom dostęp do najnowszych funkcji i ulepszeń wydajności Substance bezpośrednio w ich środowisku 3ds Max, co poprawia ich możliwości w zakresie teksturowania.

Podsumowanie

Podsumowując, aktualizacja 3ds Max 2025.3 przynosi znaczące korzyści, w tym poprawę wydajności kluczowych modyfikatorów, liczne poprawki w narzędziach animacji CAT i Biped, wprowadzenie rewolucyjnego standardu materiałów OpenPBR, rozszerzenie możliwości wtyczki USD oraz potężne ulepszenia w silniku renderującym Arnold. Zachęcamy wszystkich użytkowników do zapoznania się z nowymi funkcjami i zaktualizowanymi przepływami pracy, aby jeszcze bardziej zwiększyć swoją produktywność i uwolnić kreatywność w Autodesk 3ds Max.

Scroll to Top